از دوراهی کشروخانه، بطرف فارغانات درجاده آسفالته قدیمی و درختچه های زیبای غریچ وگلهای بهاری سیموک آرام ارام به پل بزرگی که دورودخانه را*کندر*بهم وصل میکند میرسیم.
که درنهایت سه رودخانه که به گر یا گرداب میرسد(گر کشروخانه) یکی از کهن ترین منطقه فارغانات محسوب می شود.
مزروشامل دوتنب که یکی بر تپه ی مشرف بر روستامحل نصب بازی کودکان شده ، ایجاد دوبلوار در امتداد هم یکی از عجیب ترین پروژهای عمرانی که باعث ضررها اسیب رسیدن به زمین های زراعت ومزروعی به هدر رفتن اعتبارهای عمرانی که میتوانست بجای این آزار راه ،مرکزی فرهنگی ایجاد نمایند خود جای تا،مل داردکه به موقعه برای دفاع از حریم کشاورزی و جلوگیری از اعتبارات عمرانی است مسئولین وقت تصمی گرفته که جای احترام دارد اقتصاد مقاومتی حرکتی برای بهبود روند روستا قدمی برداشته شود بهرصورت مسئولین جوابگو خواهند شد.
مزروی ها با قومی مهربان وسخت کوش از زمین حاصلخیز گندمی ری دار نانی به عمل میا ورند .
هنگام بارندگی به علت رسی بودن این زمین جلگه وابرفت میتوان
برخی از اهالی مزرو که به بندر یا حاجی آباد کوچ کردهاند هنوز بسیاری هستند تا بخشی از فرهنگ و تاریخ روستا و مردم خود را به خانههای خود در مزرو منتقل کنند خانه آنها رنگ و بویی از روستای قدیمی دارد.
روستای خونه گلی وپشت تنب که رودخانه ها باعث جدایی با مزرو به واسطه خانههای خشتی ساخته شده با گل رس و پوشش خاص و بومیزنانش مشهور است.
خانههای خشتی روستای مزرو کم نیست. کوچک و بزرگ در پایین یا بالای تنب سالم و یا تخریب شده و در حال تخریب برای مردم باقی مانده است و کمتر کسی به فریادشان میرسد. بیشتر اوقات مردم روستا برای کار به اطراف میروند و تعدادی هم میمانند چند سالی است که مردم از روستا به شهر کوچ کرده اند و فقط گاهی که مراسمیدر روستا باشد به خانههایشان برمیگردند اما هنوز برخی از اهالی روستا هستندوخانه های به سبک جدید با بلوک وسیمان ونمای مدرن ساخته .تعدادی هم به هیچ عنوان دل به شهر راضی نشده بعد ازبازنشستگی درحال شروع زندگی دیگر وجدیدی برای خود هستند مانند اینکه از مادر متولد شده اند به رودخانه ها ی خشک ونخل های بیسر وانارهای خشک پاقلات مینگرند وافسوس میخورند اب قنات جوشان ده میر کجاست ان شلتوک کاری کجاست ان خلوت مزروی برای پنهان کردن ابزار کشاورزیلنگار وکرت بند واوشن وداس وسیخ رون کجاست. ان فریاد کودکانه هنگام بارندگی با گل رس چسپان کجاست.پیر ها که دل از محل زندگی خود نکنده و حاضر نشده اند با فرزندان خود از روستا خارج شوند هنوز هم میتوان از میان همه درهای قفل زده درب های چوبی بیابیم در زمانی که رهگذری کمتری به آنجا میروند اهالی قدیمیو سالخورده روستا را دید که جلوی در خانههایشان نشسته اند و یا با همان پوشش همیشگی خود چارقد با گلهای رنگی ریز پوشیده و چادر محلی در کوچهها قدم میزنند آنها میدانند که بهار،رهگذران وکوچ کنندگان به روستا میآورد .
برخی از انها هنوز فصل سفر نشده خانههای خود را یا تعمیر میکنند و یا تخریب تا دوباره آن را از نو بسازند. آنها خانه خود را تخریب میکنند چون میتوانند از شر یک خانه درحال تخریب راحت شوند دلیل دیگرشان این است که هزینه مرمت و نگهداری بیش از بازسازی است با این وجود برای توجیه کار خود سعی میکنند که در میان همه این اهالی اما ساکنانی هم هستند که در زمین خالی خود خانه ای ساخته اند که هم رنگ و بوی سنتی خود را داشته باشد و هم سبک خانههای مزرورا حفظ کرده کند.
شاید کمتر کسی متوجه شود پشت دیوارهای کوتا این خانه و در میان خانه های بلوکی ساخته شده آن اطراف خانه ای گلی به سبک سنتی ساخته شده است و اهالی آن حتی در نوع انتخاب رنگ دیوار سلیقه به خرج داده اند اما در کنار همین خانه،
مزرو داری چهار تا پنج قنات می باشد.
قنات اوشیرین
قنات درتنگو
قنات پاقلات
قنات دهمیر
تعدای از موتور برقی جایگزین نموده کارشناسان سال 96 سالی پرباران وپرآب پیش بینی کرده و با همتی که مردم مزرو دارند
هردو از زمینهای شرق وغرب کندر، گووست. وکندر شور
Goovast که ازرودخانه بخوان سرچشمه میگیرد اب چشمه اووشیرین راپر آب میکند.
این مردم مزرو سخت کوش از زبده ترین بهترین کشاورزان این برزن هستند باغ های دهمیر،گشنو ودرتنگو وبسته را محلی برای امرار معاش حلال کاشت انواع میوه های تابستانه وپائیزی
وجه تسمیه این قلعه تشگرد تش+گرد شهریاران بزرگ که میخواستن به بار قبل از جنگ برسند
بازتاب آتش و نور در باورهای اساطیر ایران مریم فدایی
اسطوره ها آینه هایی هستند که تصویر هـایی را ازورای هـزاره هـا مـنعکس مـی کننـد و آنجـا کـه تـاریخ و باسـتان شناسی خاموش می مانند اسطوره ها به سخن می آیند و فرهنگ آدمیان را از دور دست ها به زمان ما می آورنـد و افکار بلند و منطق گسترده مردمانی ناشناخته ولی اندیشمند را در دسترس ما می گذارند اساطیر ایران باسـتان در این دنیای پر رمز و راز جایی والا دارد و شناخت آن رهنمون ما در شناخت فرهنگ غنی و پـر ارزش ایـن سـرزمین است .
جان هینلز
آتش آتش و نور در ایران باستان آتش و نور در تمدنهای قبل از آریایی ها آتش و نور در دین زرتشت آتش و نور در تفکر اسلامی
حدود ٧٠٠ تا ٨٠٠ هزار سال پیش که استفاده از آتش آغـاز شـد اسـتفاده هـای گونـاگون از آن گردیـد از گرم کردن تا پختن غذا و بیداری انسان و امنیت شـبانه و شـکار تـا نیـایش و پرسـتش آن و خلـق خـدای آتش . آتش در ابتدا برای انسانها کارکردهای رمزی داشته است و همه باورهای مقدس به این اعتقاد داشـتند که آتش عنصری اساسی است و نوعی وضع و حالتی است که نمـی توانـد واقعیـت انـضمامی داشـته باشد زیرا آتش صمیمی در قلب و برزمین و کائنات زنده است و هم در بهشت و هم در دوزخ قرار دارد . به گفته محمد بن احمد طوسی در عجایـب المخلوقـات و غرائـب الموجـودات ((…آتـش زایاسـت اگـر بـه درستی حفظ و مهار شود محرک تولید است و بخشنده نیروهای جدید تا جایی که در افسانه ها گوینـد که ققنوس از شعله ایی که اورا می سوزاند جان می گیرد و مـادام کـه آتـش اسـت جهـان تـابع قـوانین است زیرا که آتش است که جامد را به مایع و گاز تبدیل می کند …)). آتش و نور مظهر وجود ووحدت است در بررسی اساطیر می توان به تقدس آتش اشاره کرد زیرا آتش یـا آگنــی در کتــاب ودا – آذر در ایــران – هــستیا در یونــان – وســتا در روم – آگنــیس ســیزونتا در لیتــوانی – ستایش میشد . دنباله طبیعی ستایش اتش تقدیس شدن ان است که در بین همه اقوام بوده و مظهر وجودی است که در نزد ایرانیان با احترام آن را می ستودند و از آنجا که آتش مظهر نور است انسان های اولیه خورشید را سرچشمه نور و روشنایی می دانستند و زمانی که بـر آتـش آگـاه شـدند بـرای ان قـدرت خـدایی قایـل شدند و خورشید را مهم ترین محل تجلی آن دانستند حتی در دوران زرتشت هم از خورشـید بـه عنـوان شریکی در فرمانروایان جهان یاد شده است و جلوس جمشید شاه بر تخت را هنگام تحویل خورشید به برج حمل نام گذاری کردند و هرمز از خورشید و جمشید به همراه ٣ مورد دیگر به عنوان نیکوترین آفریده یاد می کند همچنین اوقات شرعی نماز هم تاکنون با زمان ٣ گانه خورشید در آسمان معلوم مـی شـود نماز مانی به سوی آفتاب و ماه و نماز مسلمانان با طلوع و غروب خورشید و قسم یاد نمودن خداونـد در قرآن به خورشید نشانه قداست نور و روشنایی است . تمثیل خورشید در رمز پردازی های آیینی بیشتر برای فرآیند مردن و حیات دوباره به کار رفته و حتی رمز سیمرغ است و خورشید به عنوان خدای نور و روشنایی سرچشمه آن است . ایرانیان باستان از تاریکی نفرت طبیعی داشتند و پیروزی نهایی نور بر تاریکی یکی از خصایص ویژه ادیان باستانی آنان است پس خورشید به عنوان نماد متقابل روشنایی و تاریکی و نهایتا پیروزی نـور اسـت تـا جایی که بعدها در دین زرتشت از برای آتش آیین های عبادی قرار دادند کـه یکـی آتـش افـروزی جـشن سده – شب چله – چهارشنبه سوری که تماما بـا تقـدس و بزرگداشـت آتـش مربـوط اسـت در گذشـته جشن آتش را به منزله دعای دفع اهریمن می دانستند و به منزله تطهیـر و پـالایش قبـول داشـتند زیـرا آتش به اعتقاد آنان تنها عاملی بود که (ور ) میکرد یعنی داوری بود برای شناسایی خوب از بد که نمونه آن در اساطیر ایران گذشتن سیاوش از اتش می باشد و یا حضرت ابراهیم را در آتـش انداختنـد و چـون او پاک بود آتش گلستان شد و همچنین در اعتقاد مسلمین انسانها پس از رسیدن به بهـشت و جهـنم باید داوری شوند یعنی افراد گنهکار برای بخشوده شدن و پاکی از گناه ابتـدا در آتـش سـوزانده شـده و سپس ور شوند و انگاه جایگاه آنها در بهشت برین است و یا اصطلاحاتی مانند قسم به نور – قـسم بـه سوی چراغ است که نشان میدهد سوگند به اتـش نـزد ایرانیـان سـابقه کهـن دارد و در گذشـته اعتقـاد داشتندکه خورشید عامل نور و روشنایی و بیدار است و هرروز چشم خود را برای دیدن اعمال مـردم بـاز می کند همچنین در دوران گسترش آیین میترا در ایران آنچنان نور و آتش تقـدس داشـت کـه حتـی بـین میترا و آتش ارتباط برقرار کردند و آتش را نماینده میترا می دانستند و در کنار آتش یا روبروی خورشید به میترا سوگند می خوردند . در جشن های سده – – یلدا چهارشنبه سوری – مهرگان تماما از نماد اتش استفاده می شود سوری به معنای سرخ است و جشن چهارشنبه سوری جشن طهارت هاست و بخشی از آیـین مهـری اسـت جشنی که به خورشید در شب چله باز می گردد و جشن سده جشن ظاهر شدن آتش توسط کیومرث
نام فارسی : ذخیره گاه زیست کوه تشگرد توصیف زیستگاه تشکرد بونه.وکوه فارغان وهماگ تغییرات ارتفاعی و وجود کوههای مرتفع و ایجاد میکرو کلیماهای متفاوت همچنین قرار گرفتن این منطقه در بین دو ناحیه رویشی ایران و تورانی و صحارا – سندی دارای فلور خاصی است. به طوریکه عناصر گیاهی ایران و تورانی و صحارا – سندی با هم در این منطقه دیده می شوند. علاوه بر این عناصر نفوذی مدیترانه ای اروپا – سیبری سینو ژاپنی و نیز در این منطقه حضور دارند.موقعیت عمومی منطقه این منطقه در مختصات E5550 تا E5660 طول شرقی، N2745 تا N2813 عرض شمالی و در شمال شهرستان بندر عباس و قسمت جنوبی شهرستان حاجی آباد قرار گرفته است. نوع زیستگاه ۱- مناطق کوهستانی از ارتفاع ۳۲۶۰ متر ( شیبهای صخره ای و سنگی شکاف صخره ها ) ۲- دره ها ۳- خاکهای ماسه ای
زمین شناسی منطقه فارغانات بخشی از از زاگرس چین خورده می باشد .
چین خوردگی ها و گسل ها اغلب از روند شمال غربی و جنوب شرقی زاگرس پیروی می نمایند .
از نظر ساختا ر ، سازندها دارای تنوع زیادی است در بخشهای مرتفع و پر شیب حوزه سازندهای آسماری جهرم، اهک گوری، رازک میشان و بصورت محودود سازند بختیاری وجود دارد که سنگ شناسی آنها شامل آهک دولومیتی ، آهک ریفی ، مارن سیلتی و آهک سیلتی مارن و واریزه های مسطحی شیل و کنگلومرا است .
تنوع ساختاری فوق باعث شده است که بیرون زدگی های سنگی فراوان پرتگاه ها و دامنه های واریزه ای به اشکال و جهات مختلف در منطقه دیده شود . در خصوص خاکهای منطقه می توان به موارد ذیل اشاره نمود : کثرا فاقد پوشش خاکی و یا خاک های کم عمق بر روی دامنه های کم شیب
گروه (فارغانی) بخونی
صعود به قله تشگرد کوه فارغان وفارغانات توسط دوستان بخوانی.
رشته کوه تشگرد، بونه، چنگ خروسی،
بام استان هرمزگان قله تشگرد : این منطقه در قسمت مرتفع شمالی ترین قرارگرفته و حداقل ارتفاع آن درحدود ۷۵۰ متر بالاتر از سطح دریا می باشد. کوه فارغان بلندترین ارتفاع استان هرمزگان از رشته کوههای زاگرس جنوبی است.تشگر (tashgerd) دبه ارتفاع ۳۲۶۷ متر از سطح دریا بلند ترین قله ی فارغان می باشد.
در حال حرکت به سوی تشگرد
کوه تشگرد از غرب به روستای سیرمند از شرق به روستای هماگ از شمال به شهر فارغان میمند کش رودخانه نظلم آباد دهنه میمند نارمند مزرعه بند کوه ، جائین آشکارا سیروییه ، فارغان و بخوان تیدروجنوب را روستاهای سیاهو ، زاکین ، تنب سورو ، تل گردو ، سیخرون تشگرد را به مانند نگینی در خود جای داده اند.
قسمتهای غربی این ارتفاعات به صورت تپه ماهوری بوده و در قسمتهای مرکزی وغربی اکثراً صخره ایی بوده و در آن چنان شیب زیاد دارند که گذر از آنها تقریباً غیر ممکن است. وجود کوهسارهای فراوان باعث جاری شدن رودخانه های دائمی و فصلی فراوان شده است.
بر اثر شرایط خاص ژئولوژیکی منطقه ، چشمه سارهای متعددی آب موردنیاز مردم محلی وحیات وحش راتامین می کنند.
آب و هوای منطقه گرم وخشک بوده و درارتفاعات ، زمستانهای سرد و تابستانهای معتدل می باشد . میزان نزولات آسمانی این منطقه نیز نسبت به سایر نقاط استان ازشرایط بهتری برخورداراست و بین ۳۰۰ تا۴۰۰ میلی متربارندگی ، درسال گزارش شده است.
خرس قهوی زاکرس در نمایشگاه
خرس تشگرد در نمایشگاه.
گروه برای رسیدن به قله تشکر در فصل زمستان بسیارسرد ویخبندانگروه با عزم شیب های تند تشگرد را درهم نوردیدنگروه فارغانی به سطح برف که بسیار لغزنده بود رسیدندعکس های یادگاری در بزرگترین قلعه استانسطح برف خستگی را میگیرد وشادی وی آفرینددر حال برگشت برف هارا پشت سر میگزارند
خاک های کم عمق و در رخنمون ها فاقد خاک خاک های نسبتا عمیق با پستی و بلندی کم تا متوسط بافت خاک سبک شنی دارای سنگریزه
خاکهای نیمه عمیق با بافت لوم دارای پستی و بلندی تا حدود ۵ متر
خاک های عمیق با بافت سبک و شنی دارای پستی و بلندی کم خاک های نیمه عیمق دارای سنگریزه و قلوه سنگ خاکهای نیمه عمیق تا عمیق بافت لومی تا شنی لومی دارای سنگریزه . گونه های غالب (لاتین عنوان) AMYGDALUS SCOPARIA -1 – ارچین یاارژِن،
مغزو
ارژن / بادام کوهی
خصوصیات گیاهشناسی:
“ارژن” یا “بادام کوهی”، نام درختچه سبز رنگی است با برگ های باریک و کوچک که در اقلیم نیمه خشک ایران می روید. بادام کوهی از خانواده گل سرخیان می باشد. ارتفاع متوسط گیاه بین ۲٫۵ تا ۳ متر و قطر تاج پوشش آن نیز به ۲ تا ۲٫۵متر بالغ می گردد. گل های سفیدرنگ بادام کوهی به طور معمول قبل از ظهور برگ ها در اوایل فروردین ماه ظاهر می شوند.
شرایط محیط رشد:
بادام کوهی در خاک های عمیق تا نیمه عمیق، سنگریزه دار و بر روی تشکیلات آهکی – سیلیسی در شیب های ملایم کوهستان ها می روید. بومی ایران و منطقه خاورمیانه بوده که دارای گستردگی وسیعی در مناطق جنوبی، مرکزی و شمال شرق ایران، در کوه های آهکی – سنگلاخی است. دامنه های ارتفاعی رویشگاه بادام کوهی بین ۸۰۰ تا ۲۷۰۰ متر از سطح دریا، در خطوط هم باران ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیمتر قرار گرفته اند.
این گیاه در مناطق کوهستانی در استان های فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، یزد، اراک، کردستان، بختیاری، تهران، میانه و لرستان و در انواع مختلف خاک رشد می کند و همچنین یکی از گیاهان مقاوم به خشکی نیز می باشد.
خواص درمانی و کاربردهای صنعتی:
از اثرات درمانی ایم گیاه می توان به ضد عفونی کنندگی و تسکین دهنده درد اشاره کرد.
سرمه آن به چشم را جهت تقویت بینایی به کار می برند.
مالیدن کوبیده آن ضد شوره بوده و شپش و رشک را از بین می برد.
ضماد آن با سرکه جهت زخم های کهنه و زخم های چرکی پوست و زخم های عصبی و چرب و خارش و ترکیدن پوست مفید است.
۲- . AWENDELBOI بادام کوهی) بادام تلخو) ۳-. EUPHORBIA LARICAAVشروک بعدها تبدیل به میوه بلند وشیره سفید وچسبناک می شود ۴٫ JUNIPERUS EXCELSA نام یک گونه از سرده (ارس) است ۵٫ ACACIA HYDASPICAآقاقیا (شباهت به کورک وکهور) کونه های مختلفی در جهان وجود دارد. EHRENBERGIANA نام یک گونه از سرده ارس است ZYGOPHYLLUM EURYPTERUMگیاهی به شکل اسپند با گل ریز زرد یا قیچ CALOTROPIS PROCERA درخت کرگ ۹٫ EPHEDRA INTERMEDIAKنوعی هوم از درخچه های مقدس ایرانیان
بیودیزل یک جایگزین سوخت جذاب است چرا که غیر سمی بودن و تجزیه زیستی آن می تواند از روغن های گیاهی و چربی های حیوانی تولید شود. پیدا کردن یک ماده مناسب مناسب نقش مهمی در ویژگی های بیودیزل و قیمت دارد. بنابراین در این تحقیق، روغن مایکدالوس اسکوپاریا به عنوان یک منبع تغذیه ارزان قیمت برای تولید بیودیزل مورد استفاده قرار گرفت که در مناطق خشک ایران گسترش یافته است. این گیاه بومی حاوی ۵۸-۶۰ درصد روغن است که حاوی ۸۱/۶۲ درصد اسید اولئیک و ۲۳،۵۴ درصد اسید لینولئیک است. بیودیزل از ترانس اکسیداسیون روغن استخراج شده در واکنش با متانول در حضور هیدروکسید پتاسیم به عنوان کاتالیزور تولید شد. متغیرهای واکنش مورد استفاده نسبت مولکول متانول / روغن (۴: ۱-۷: ۱)، غلظت کاتالیست (۰٫۲۵-۱٫۵٪) و زمان واکنش (۱-۷ ساعت) بود. شرایط بهینه برای متانولیز ۱٪ KOH، MeOH / روغن نسبت مولی ۶: ۱ به مدت ۷ ساعت بود. عملکرد بیودیزل تولید شده در شرایط مطلوب، ۹۷٫۳۲ بود. به طور کلی، هسته آمیگدالاس اسپیاپاریا یک ماده امیدوارکننده برای تولید بیودیزل است و کشت بزرگ کمک خواهد کرد که هزینه محصول را کاهش دهد. ۳٫ EUPHORBIA LARICAAVشروک بعدها تبدیل به میوه بلند وشیره سفید وچسبناک می شود ۴٫ JUNIPERUS EXCELSA نام یک گونه از سرده (ارس) است ۵٫ ACACIA HYDASPICAآقاقیا (شباهت به کورک وکهور) کونه های مختلفی در جهان وجود دارد. EHRENBERGIANA نام یک گونه از سرده ارس است ZYGOPHYLLUM EURYPTERUMگیاهی به شکل اسپند با گل ریز زرد یا قیچ CALOTROPIS PROCERA درخت کرگ . EPHEDRA INTERMEDIA مُورخوش دارای ارزش و جایگاه ویژه ای در تنوع زیستی جهان است. این گیاه منو تیپیک است و تنها رویشگاه آن در سراسر جهان منطقه حفاظت شده. از این رو حفاظت از این گونه گیاهی که تعداد افراد محیط بان آن نیز محدود است بسیار حائز اهمیت می باشد . پروانس جغرافیایی زیستی : کویر های ایران – آناتولی ( ۸-۲۰-۲ )قرار دارد. پستانداران
: ۲٫ LYNX CARACACکاراکال از بارزترین پستانداران ذخیره گاه زیست کوه تشکر می توان بقه ذکر گونه های ذیل اکتفا کرد پرندگان بیش از۸۱ نوع پرنده وجود دارد که یکی از بزرگترین نوع زیستگاهی در جهان میباشد که گونه های مختلف در خود نهان کرده است. ۱٫ ACANTHIS CANNABINAسهره سینه سرخ
۷٫ OVIS ORIENTALISقوچ شرقی ۸٫ PANTHERA PARDUS SSP. SAXICOLOR (EN C2A) یوزپلنگ ایرانی ۱٫ BUFO VIRIDISوزغ سبز یا وزغ سبز اروپایی ۲٫ RANA RIDIBUNDE قورباغه خزندگان مارمولکهاو مارها – ACANTHODACTYLUS CANTORIS BLANFORDI ریشه دار بلانفورد – CYRTOPODION AGAMUROIDES جکوهای انگشتکج – CYRTOPODION SCABER جکوهای انگشتکج – HEMIDACTYLUS FLAVIVIRIDIS مارمولک خانگی شکمزرد – HEMIDACTYLUS PERSICUS مارمولک خانگی ایرانی – HEMIDACTYLUS TURCICUS مارمولک خانگی مدیترانهای – LAUDAKIA NUPTAآگامای پولک درشت – MESALINA GUTTULATA سوسمار خال خورد – PRISTURUS RUPESTRIS جکوی سنگی ایرانی یا جکوی سنگلاخ بلانفرد – STENODACTYLUS DORIAEجکوی انگشت کوتاه خاورمیانه – TRAPELUS AGILISآگامای چابک پولک دار – TRAPELUS RUDERATUSجگور – VARANUS GRISEUS بزمجه بیابانی ۱٫ AGAMA AGILISآگامای سفید ۲٫ AGAMA RUDERATAاگامای پوست شنی ۳٫ BUNOPUS TUBERCULATUS 4. COLUBER KARELINمار خالدار ۵٫ EHIS CARINATUS PYRAMIDUMمار جعفری ۶٫ EREMIAS VELOX PERSICAلاسترمای دشتی ایرانی ۷٫ MABAYA AURATAآسکینگ لرزان ۸٫ NATRIX TESSELLATAمار آبی ۹٫ OPHISOPS ELEGANSمارمولک چشم آبی ۱۰٫ PHRYNOCEPHALUS MACULATUSآگامای سر قورباغه ای دم سیاه ۱۱٫ PSAMMOPHIS SCHOKARISتیر مار ۱۲٫ PSEUDOCERASTES PERSICUMافعی شاخدار ۱۳٫ SPALEROSOPHIS DIADEMAشتر مار ۱۴٫ TESTUDO GRAECA IBERAلاک پشت مهمیز دار شرقی ۱۵٫ VARANUS GRISEUS CASPIUSبز مجه دشتی خزری ۱۶٫ VIPERA LEBETINA OBTUSAافعی کوفی – COLUBER REVERGIERI مار قیطانی – ECHIS CARINATUS مار جعفری – MALPOLON MAILENSIS طلعه مار – PSAMMOPHIS SCHOKARI تیر مار
پوشش گیاهی: پوشش گیاهی در ارتفاعات و بعضی مناطق دشتی و دامنه ای بسته به شرایط ارتفاعی دارای پوشش گیاهی خاص خود می باشد . این منطقه به علت برخورداری از تنوع زیستگاه ها، تغییرات ارتفاعی واقلیم مناسب ازپوشش گیاهی متنوع و مناسبی برخورداراست. عناصر گیاهی این منطقه اکوتونی از گونه های صحار سندی و ایران تورانی تشکیل داده است تغییرات کمربند های ارتفاعی پوشش گیاهی از نکات قابل توجهی در فلور منطقه می باشد از عمده تیپ های گیاهی با ارزش در منطقه می توان به: تیپ ارس – بنه Juniperuspolycarpus – Pistaciaatlantica – این تیپ از ارتفاع ۲۲۰۰ متر شروع شده و تا حدود۳۰۰۰ متری از سطح دریا وجود دارد . محیط کوهستانی بوده و از نظر زمین شناسی مربوط به دوران سوم دوره های الیگوسن و ائو سن می باشد بافت خاک سنگین و کم عمق و فرسایش شدیدی در آن وجود دارد . گونه های همراه این تیپ شامل خنجوک – زیتون – کیکم – ارژن رزوک می باشد . تیپ بادام – ارس Amygdalusscoparia- Juniperuspolycarpus شرایط زیستگاهی آن کوهستانی و بصورت سنگلاخی و سنگریزه ای با بافت خاک سنگین و عمق کم می باشد فرسایش خاک شدید ، همراه با بیرون زدگی سنگ مادر متعلق به دوره الیگوسن و ائوسن است . تیپ بادام – کیکم Acer monspesslanum – Amygdalusscoparia شرایط رویشگاهی آن کوهستانی ، با خاک بافت سنگین و کم عمق و فرسایش شدید می باشد . تیپ زیتون – کیکم Oleaferrugiana- Acer monspesslanum حداقل ارتفاع رویشگاه آن ۱۳۰۰ متری از سطح دریا می باشد فرسایش متوسط ، دارای خاک کم عمق و ازنظر زمین شناسی مربوط به دوران دوم و سوم و دوره های کرتاسه و پالئوسن است . تیپ کهور – کنار Posopiscineravia – Ziziphusspina Christi این تیپ از حداقل ارتفاع ۵۰۰ متری از سطح دریا شروع و نهایتا تا ۷۰۰ متری دیده می شود . خاک آن دارای عمق متوسط و جنس لومی و شنی رسی است . از نظر زمین شناسی مربوط به دوران سوم و دوره پلیوسن می باشد .